Wikia

Akhal-tekeEdit

De Akhal-Teke is een ras van paarden uit Turkmenistan, waar ze het nationale embleem zijn. Ze staan bekend om hun snelheid en uithoudingsvermogen. Deze "gouden paarden" zijn aangepast aan verschillende klimaatsomstandigheden, en er wordt vermoed dat ze een van de oudste overlevende paardenrassen zijn. Er zijn momenteel ongeveer 3,500 Akhal-Tekes in de wereld, vooral in Turkmenistan en Rusland. Verder worden ze gevonden in Duitsland en de Verenigde Staten.

De Akhal-Teke is meestal tussen de 143 en 163 centimeter. De paarden hebben meestal een bleekgouden kleur, vergelijkbaar met buckskin. Ze kunnen ook bruin, zwart of grijs zijn. De Akhal-Teke’s meest noemenswaardige kenmerk is de natuurlijke metaalachtige glans van zijn vacht. Dit wordt vooral gezien bij de palomino en bucksin kleuren. Er wordt vermoed dat dit kleurpatroon diende als camouflage in de woestijn.

De Akhal-Teke heeft een dun hoofd met lange oren. Hij heeft ook amandelvormige ogen. De manen en staart zijn normaal schaars. Hun lange rug is licht gespierd. De Akhal-Teke beschikt over een dunne huid, en sterke benen. Ze hebben een slank lichaam met een diepe borst.

De Akhal-Teke heeft een goed uithoudingsvermogen, wat in 1935 werd bevestigd toen een groep Turkmeense ruiters een afstand van 2500 mijl van Asjchabad naar Moskou aflegden in 84 dagen, waaronder een stuk van drie dagen door de woestijn zonder water. Verder staat de Akhal-Teke bekend als een goed springpaard.

Akhal Teke Stallion -Gerald.jpg
The Akhal Teke mare Gora.jpg

Around Wikia's network

Random Wiki